Lesgeven - Reisverslag uit Peking, China van Ruth Knieper - WaarBenJij.nu Lesgeven - Reisverslag uit Peking, China van Ruth Knieper - WaarBenJij.nu

Lesgeven

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruth

07 Maart 2008 | China, Peking

Deze week weer lesgegeven op Man Jiang Middle School en ik moet zeggen: dat ging goed! Zelfs de lerares kwam naar me toe en zei dat het een goede les was en dat het jammer was dat ik nog maar een paar weken blijf. Dus dat doet me goed. :-)
Helaas blijven de English Corners nog wel een probleem. Ik blijf het lastig vinden om onderwerpen te verzinnen waar je anderhalf uur lang over kunt praten. Dus mocht je nog suggesties hebben! LET ME KNOW!!

Deze week heb ik ook nog een nieuwe vrijwilligster ontmoet, een meisje (Ellen) uit Zweden. Eergisteren zijn Jelle, Ellen en ik samen uit eten geweest en het was erg gezellig. Leuk dat er meerdere vrijwilligers zijn, want met de Chinezen communiceren en lol hebben blijft nog lastig. Alhoewel ik al wel steeds meer lol heb met mijn familie hier.

Ik kan trouwens ook van het lijstje "GEOUWEHOER IN HET BUITENLAND" nog weer iets afvinken, namelijk een voedselvergiftiging. De dag na het uit eten gaan met Jelle en Ellen is al mijn eten er weer uitgegaan (ook bij Jelle, van Ellen weet ik het nog niet).
(Mocht je niet tegen details van ziek zijn kunnen, sla deze alinea dan over!!)Terwijl ik voor de zoveelste keer op mijn knieen voor de wc zat (op de grond dus), kwam de moeder naar me toe en gebaarde/zei dat ik niet op de grond moest zitten. Dus terwijl je met je hoofd boven de wc hangt (niet de ideale houding) krijg je te horen dat je moet gaan staan omdat het anders te koud is of te vies! Ik heb haar maar gewoon even genegeerd, want ik zat te trillen op mijn benen en op dat moment kon het me niet echt schelen als ik vies zou worden.
Uiteraard heb ik weer een lading Chinese medicijnen gekregen, maar die hebben het niet langer dan 5 minuten volgehouden: toen kwamen ze alweer in de riolering terecht en daarna heb ik ook geen medicijnen meer gekregen. Gewoon alles eruit gooien en dan komt het goed is mijn mening.
Nu THE DAY AFTER voel ik me alweer stukken beter, ik voel me wel heel leeg, dus dat is dan weer een goed excuus om flink veel te eten.
Ik heb trouwens te horen gekregen van mijn Chinese moeder dat ik geen koud water meer mag drinken, omdat dat slecht is voor mijn lichaam... :'( Ik houd van koud water!!! Dus rebel-ik heb net wel koud water gedronken (ook bij gebrek aan warm water)!!! :-P Ja, dan komt het kind in mij naar boven, aangezien er nu niemand thuis is! hihi!

Het is wel heel raar hoor, zo nu de laatste maand vrijwilligerswerk! Ook mijn Chinese familie begon erover dat ze me heel erg zouden missen en ze vroegen me of ik nog wel een keer terugkom in China, dus toen heb ik maar gezegd dat ik het nu nog niet over afscheid wil hebben!! Ik ben namelijk niet zo heel goed in afscheid nemen. Vooral als je weet dat je ze nooit meer zult zien. Ik weet namelijk niet of ik wel de behoefte heb om ooit nog een keer naar China te gaan. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin, maar ik denk dat ik het ook wel gezien heb na 4 maand hier. Dan is het wel weer mooi geweest denk ik. Maar ja, zeg nooit nooit!!!

Nog weer even terug op het lesgeven, gister kwamen er meerdere kids naar me toe en die wilden vanalles aan me vragen, dus voor de les en na de les heb ik ze de kans gegeven. Echt zo schattig!! Ze vroegen me dingen als: wat is je favoriete kleur en waarom? Ja, lastig hoor, want waarom heb je een bepaalde kleur als favoriet? En ze vroegen wat mijn lievelingsdier was (tijger) en wat ik vond van de olifant en de giraffe. Ik heb alle vragen netjes en vriendelijk beantwoord, maar ondertussen zat ik wel te denken: serieus, wat heb je aan deze informatie? Wat maakt het jou uit wat ik van een olifant vind?! Maargoed, dat heb ik uiteraard niet gezegd! Ze vroegen me ook wat mijn telefoonnr was en mijn mailadres. Mijn mailadres heb ik wel gegeven, maar mijn telefoonnr niet. Lijkt me wel leuk als ik mailtjes krijg van de leerlingen. En is goed voor hun Engels!! Misschien dat ik ook een lading spam krijg, maar ja, das dan weer van latere zorg!

Goed, weer genoeg voor vandaag. Ik moet maar weer bezig gaan met het voorbereiden van: ENGLISH CORNER...
Liefs!

  • 07 Maart 2008 - 07:28

    Martine:

    Goeiemorgen wijffie!!
    Wat een heerlijk verhaal weer. Wat fijn dat het zo goed gaat.
    Maar dat je laatste maand vrijwilligerswerk er aan komt, moet je positief bekijken. Dan duurt het namelijk niet lang meer en dan zie je ons allamaal weer :D
    Morgen ga ik de eerste keer trouwjurken zoeken.!! Als ik er 1 vind mail ik je vast wel een foto, kun je ook een beetje mee genieten;)

    Tot snel meis, geniet van alles!!

    Dikke kus

  • 07 Maart 2008 - 08:26

    Mijke:

    Dag Lieve Ruth,

    Nog even en dan komt Yuri je verstreken in China!
    Heel veel plezier nog de laatste tijd en tot snel.

    Liefs Mijke

  • 07 Maart 2008 - 10:16

    Ellen:

    Heey Rutje!

    Ik ben echt hartstikke blij voor je dat het zo goed gaat met lesgeven, en dat je ook complimentjes krijgt, dat is zeker wel goed voor je zelfvertrouwen en motivatie!
    Kan me goed voorstellen dat het met die englisch corner zo moeizaam gaat. Ik zal eens nadenken over onderwerpen.
    leuk om je even aan de telefoon te hebben gehad, was wel aardig onder invloed dus weet niet meer wat ik allemaal heb gezegd... We vonden het allemaal heel jammer dat jij er niet bij was die avond!

    Nou tot mails, dikke kus Ellen

  • 08 Maart 2008 - 07:58

    Lotte Jezus:

    Onderwerpen voor de English Corner:
    * Eten/recepten uitwisselen (hoe bereid je het etc)
    * Vakanties (waar geweest, waar graag naartoe?etc)
    * Feestdagen (wat zijn de rituelen, met wie vier je het?Waarom? etc)
    * Familie
    * Films (bekende films, wat vind je ervan, waarom, etc)
    * Mode (Wat is jouw stijl, wat vind je vreselijk,waarom etc)
    * Toekomstdromen (Wat zou je willen,met wie,wanneer,waar? etc)
    * Beroepen
    * Verhalen verzinnen (verzin kinderverhalen/sprookjes etc)
    * Geschiedenis (Mao, Hitler, Tsunami, 9/11, WOII, communisme, Adam en Eva etc etc)
    * Gezondheid (ervaringen met doktoren/ziekenhuizen, huis-tuin-keuken medicijntjes, goede tips, pijn, allergieen etc)
    * Filmsterren/bekende mensen
    * Sport (Olympische spelen,favoriete sporten,belangrijke sporten in China, rituelen etc)
    * Stellingen geven waarover ze kunnen discussieren.(kan zowel simpel als erg prikkelend)(soort lagerhuis naspelen, 1 groep moet tegen zijn, andere voor)
    * Geloven en culturen
    * Rijmen en dichten (gedichten verzinnen, voordragen, mening geven etc)
    * Krantenartikelen (bespreken, dieper op doorgaan, ieder iets voorlezen?)
    * Angsten (voor welk dier ben je bang, waarom, dingen die iemand overkomen zijn, enge dingen)
    * Vriendschap (hoeveel vrienden, met wie doe je wat? Hoe ga je met elkaar om, wat is belangrijk)
    * Inrichting huis (laten vertellen hoe het huis eruit ziet, inrichting,kleuren,meubels,gezinssamenstelling etc)
    Kus van oe zus

  • 08 Maart 2008 - 16:53

    Marian:

    hi Ruth,

    onderwerpen heb je nu genoeg lijkt me, dus daar hoef ik niet meer mee aan te komen.
    Leuk om weer eens met Europese mensen op te trekken,of niet?! Kon je een gezellig zeuren over die rare Chinezen. Wel rot dat je zo ziek bent geworden van het eten. Wat dat betreft blijft je weinig bespaard.
    Hopelijk voel je je nu weer goed.
    Ga je nog weer eens afspreken met Jelle en Ellen of zijn ze niet meer bij jou in de buurt? Ik kan me voorstellen dat het wel heel leuk voor je is om met 'lotgenoten' contact te hebben.
    Verder vind ik het hardstikke mooi dat je lessen zo goed bevallen en zo goed beoordeeld worden. Weer iets om trots op te zijn.
    Voor de komende tijd wens ik je vooral heel veel leuke ervaringen toe en zo min mogelijk vervelende, hoewel ik vind dat je je er heel goed doorheen slaat.

    liefs en een dikke kus,
    marian

  • 08 Maart 2008 - 17:38

    Mirte:

    Balen man, alweer geklooi met je gezondheid! Hopelijk gaat het nu stukken beter! Ik ben nu aan het inpakken voor Zuid-Afrika. Maar ik zorg dat we elkaar nog voor de tijd even spreken/schrijven. Ik vertrek trouwens dinsdag ochtend ipv woensdag!
    xxx
    btw leuke onderwerpen Lot!

  • 08 Maart 2008 - 17:56

    Padre:

    Hoi Ruth
    Mooi onderwerp is misschien ook wel de vraag: Klopt het dat mannen slimmer zijn vrouwen?
    Vaak hebben mensen daar wel een mening over.
    Ruth, je bent hartstikke goed bezig, vind ik, ook al zit het niet altijd even mee. Knap hoor!

    Dikke knuf

    Het antwoord op de vraag boven is trouwens: Ja! (grapje)

  • 08 Maart 2008 - 20:43

    Padre 2:

    Is het vandaag ook nog nationale vrouwendag en dan maak ik zo'n stom grapje

  • 09 Maart 2008 - 19:00

    Jose:

    Hoi Ruth,Fijn dat het allemaal best wel lekker loopt,behalve je gezondheid dan. Ik weet niet wat het niveau van die kinderen is maar hier een aantal spelletjes, leuk om tussendoor te doen.
    Zin doorfluisteren,
    Woord op briefje en op het hoofd plakken van een kind. Die mag dan vragen stellen aan de rest. Zij mogen alleen met ja en nee antwoorden\.
    Teken het maar,groep van twee of drie en een iemand uit die groep tekent en een die moet raden.Je kunt dus kaartjes maken met de geleerde woorden.
    Hetzelfde maar dan uitbeelden.
    Ouiz maken van de geleerde woorden.
    Levend memory:twee kinderen op de gang,de rest maakt tweetallen en verzint een engels woord. Kinderen op de gang komen binnen en moeten de tweetallen raden.De kinderen zitten allemaal op de tafel, zijn ze af dan moeten ze gaan zitten.
    Een kind neemt een bekend iemand in gedachten. Kinderen mogen vragen stellen en er mag alleen met ja of nee geantwoord worden.
    Kinderen schrijven op een briefje een woord in het engels. Deze woorden schrijf jij op het bord. Een kind begint en vraagt bijvoorbeeld Kim heb jij dat woord opgeschreven? Heeft het kind dit goed ,mag het door en veeg jij het geraden woord van het bord. Is het fout dan mag Kim verder en zo ga je door tot alle woorden geraden zijn.
    Misschien is het niets voor je maar ik denk dat het een leuke afwisseling is.
    Nou, heel veel succes en veel plezier.
    Dikke knuffel en heel veel groetjes van Fred Sofie en Jose.


  • 12 Maart 2008 - 11:11

    Lotte Oezus:

    Hai, nou wat ik toch laatst heb meegemaakt.. 'Ik ging naar de opera en was verplicht om een sluier te dragen, toen kwam een goede vriend (Javert) op mij af en zei: De sluier valt. Ik schrok, het was een erg kitsch ding. Gelukkig ging Marius voor mij staan, zodat er een zwarte schaduw over mij viel en ik mij weer kon fatsoeneren, je weet wel, oog,mond,haar,schouders,etc met strikjes,al mijn veertjes!
    Het was me het avondje wel!
    Gelukkig was het nog maar één dag voordat ik de nieuwe route zou gaan. Dus luisterde ik gezellig naar een tangozanger en deed ik de dance of the robe samen met wat arbeiders van een fabriek. Zij wilden echter steeds omlaag, omlaag, terwijl ik dat echt niet meer trok, omdat het gemaskerde bal bijna ging beginnen!
    Nou, al met al een heftige ervaring!
    Ik moet nu stoppen, ik heb een afspraak met Roxeanne, moet haar helpen met een rode lamp ofzo.
    Daahaaaaag!
    Kus

  • 12 Maart 2008 - 14:19

    Lotte M:

    Heee Ruthje,

    Wat vervelend dat je zo beroerd bent geworden van dat eten!
    Ben je inmiddels weer wat aangesterkt?
    Ik hoor altijd dat het juist wel goed is om koud water te drinken.
    Dat schijnt je lichaam beter op te nemen dan warm water..
    Nou ja, de Chinese mama zal het wel weten toch?
    Succes met je English corners!
    Ik denk dat je al aardig wat onderwerpen hebt gekregen als ik dat zo lees!
    Veel plezier en succes deze week en stuur maar snel weer een verhaal!!!

    Dikke smakkert X

  • 12 Maart 2008 - 15:21

    LOTTE KNIEPER!:

    hahahahahahahaahaaa, goeie tekst van mij hè? Krijg je beetje een idee van wat de bedoeling is!!!
    Kus

  • 13 Maart 2008 - 11:48

    Saima:

    Waarom snap ik niks van het bericht van Lotte oezus?

    x

  • 13 Maart 2008 - 19:40

    Mirte:

    Omdat het over musicals gaat! Ik moest keihard lachen! Trouwens berichtje van mij uit Zuid Afrika! Superleuk hier, 30 graden hier!
    xxx

  • 14 Maart 2008 - 17:43

    Lotte RuthsenMitszus:

    Mit, waar ik nu ben is het 37 graden!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruth

Hallo allemaal, Vanaf 6 januari zal ik 4 maanden in China verblijven. 3 maanden daarvan zal ik vrijwilligerswerk doen. Wat dat precies is, is nog niet helemaal duidelijk, maar een onderdeel is in elk geval ook lesgeven in het Engels. Na deze 3 maanden ga ik heel China ontdekken. Dit doe ik eerst 2 weken met Saima en ik sluit het af met Yuri. De Chinese muur, pandaberen, Hong Kong, Beijing, e.d., ik zal het allemaal zien en meemaken! En jullie kunnen mijn avonturen op deze site volgen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 22672

Voorgaande reizen:

06 Januari 2008 - 30 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: