Man jiang - Reisverslag uit Peking, China van Ruth Knieper - WaarBenJij.nu Man jiang - Reisverslag uit Peking, China van Ruth Knieper - WaarBenJij.nu

Man jiang

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruth

02 Maart 2008 | China, Peking

Het is eindelijk gebeurd! Ik heb lesgegeven op een middelbare school! Dinsdag zou ik om 15.50 les moeten geven en er zou iemand met mij meegaan (meisje, Summer). Mijn standaard vraag is: moet ik nog iets voorbereiden. Het standaard antwoord dat ik kreeg was: nee. Dus heel zenuwachtig ging ik op stap! Toen ik aankwam op de school was er eerst een gesprek met de directeur (althans, hij stelde zich voor en had vervolgens een vergadering in het Chinees waar ik bij zat...) en daarna ging het gebeuren. Elke les blijft er wel een docent bij die eventueel kan vertalen voor de leerlingen. Niet dat het niveau van de Engelse leraressen zo goed is... Maargoed, dat maakt niet uit. Ik werd voor de klas gedropt en ik moest maar les gaan geven. Verder geen idee wat ik moest doen. Ik kreeg een boek in mijn hand gedrukt maar er werd niet gemeld waar ze waren gebleven in het boek ofzo. Echt vreselijk zenuwachtig maakte me het allemaal. En de leerlingen konden maar enkele woorden Engels, dus ik kon wel een verhaal af gaan steken, maar dat zorgde er alleen maar voor dat ze me glazig aankeken. Ook waren ze vreselijk verlegen, dus als ik ze vroeg: how old are you? durfden ze niks te zeggen...
Die dinsdag had ik 2 lessen. Laat ik het zo zeggen: ik heb wel eens betere lessen gegeven! Maar van elke ervaring kan je leren, dus ik besloot me niet uit het veld te laten slaan en er gewoon voor te zorgen dat de lessen van de dag erna wel beter zouden gaan!
Mijn rooster: dinsdag, woensdag en donderdag 2 uur lesgeven aan 2 klassen in de leeftijd 14,15 en 4 klassen in de leeftijd 13,14.
Die dinsdagavond veel nagedacht over lessen en de volgende ochtend alles uitgewerkt. En jawel, het werkte!!! De lessen gingen stukken beter, dus dat voelde goed! Ik kreeg als enige verbetersuggestie dat ik langzamer moet praten. Ik heb zelf 5 dialogen gemaakt en die moesten zij met elkaar oefenen en daarna voor de klas doen. Het ging echt goed!
Donderdag dezelfde lessen gedaan en Summer zei dat het nog weer beter ging dan woensdag!

Ja, daar word je blij van! En wat betreft orde houden: dat valt nog wel mee. Ik zag er vreselijk tegenop, want mijn kleinste klas bestaat uit 40 kids (en dat is dan echt klein), maar af en toe een boze blik geven werkt.

Ik heb nu al de lessen voor de komende 5 weken grotendeels uitgewerkt, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken! Nu die English Corners nog... Das weer wat lastiger, omdat je daar met gespreksonderwerpen moet komen, van sommigen is hun Engels beperkt, dus te moeilijke onderwerpen kun je niet doen!

Zaterdagmiddag werd me ook nog gevraagd of ik even les wilde geven aan wat kids (8 van diverse leeftijden), samen met Michelle (Engelssprekende Chinees). Bleek dus dat die kids voor het eerst Engels kregen... Geeft de burger moed... Het was niet een heel geweldige les, maar ze hebben dingen geleerd, dus dat is goed genoeg lijkt me! :-)

En ik voel me door al het lesgeven weer echt nuttig, dus dat is leuk! :-) Dat het niet aan arme kinderen is, is wel jammer, maar daar valt niets aan te doen.

Weer even genoeg voor vandaag, anders wordt het weer zo'n vreselijk lange lap tekst (als het dat al niet is), dus zeer spoedig een nieuwe weblog met ook de andere dingen die ik beleefd heb! :-)

Dikke kus

  • 02 Maart 2008 - 10:53

    Mirte:

    Goed en leuk dat je eindelijk hebt gedaan waarvoor je in eerste instantie naar China ging! Wel een uitdaging dat niemand echt goed Engels kan, maar je hebt een mooie schema opgesteld, dus straks spreken ze allemaal goed Engels!
    xxx

  • 02 Maart 2008 - 12:35

    Frans Van Gemert:

    Geweldige ervaring! Ik kan me voorstellen dat door deze ervaringen je bijna nergens meer zenuwachtig voor behoeft te zijn! Succes met het vervolg!

  • 02 Maart 2008 - 13:52

    Martine:

    Als je zo doorgaat spreekt met de Olympische Spelen iedereen daar Engels!!! You go girl!! Mooie ervaring, die je vast voor studiepunten kan gebruiken ;)

    Liefs

  • 02 Maart 2008 - 14:06

    Lotte:

    Haaai lief dinkie!
    Wat doe je het allemaal goed!
    Ach en als je de kinderen wat armer wil laten lijken, laat je ze toch allemaal 1 schoen uitdoen en een gat knippen in hun trui en wat gesneden uien in het lokaal voor de traanproductie en loopneus... En natuurlijk geen schriften en pennen in de klas, maar stukken karton en wat stompjes houtskool regelen.
    Nou, wellicht heb je wat aan deze tips!
    Dahaaaaag!
    Kus oe zus!

  • 02 Maart 2008 - 19:05

    Lotte M:

    Heee Ruthje,

    Wat gaaf dat je lessen zo goed gingen!
    Ook vond ik het onwijs leuk om je ff gesproken te hebben afgelopen vrijdagnacht hihi...!!!
    Fijn om je stem weer te horen.
    Heel veel plezier en tot sinas!

    XXX lot

  • 02 Maart 2008 - 21:08

    Yuri:

    Werd ook eens tijd :) Ik maar werken en jij maar lekker genieten daar.
    Mooi dat het lesgeven beter is geworden. Straks wordt je nog een top lerares :)

  • 02 Maart 2008 - 22:10

    Dees:

    hoi lieverd.
    mooi dat je eindelijk heb gedaan waar je voor gekomen was.
    dat leuteren is ook wel lekker, maar werken zal je (en nog niet al te veel uren per dag) hahaha
    kusjes

  • 02 Maart 2008 - 22:23

    Marian:

    hoi Ruth,
    leuk weer een verhaal van je te lezen. Ze gooien je wel steeds in het diepe, hè?! Nou ja, je wordt er wel creatief van en je weet er steeds weer op een goeie manier mee om te gaan. Prima, mijn complimenten. Hoe is het verder met je? Geen klachten meer? Met ons is alles ok.
    Liefs van mij! X

  • 02 Maart 2008 - 22:26

    Marian:

    nog even een nagekomen berichtje: mooie foto's heb je gemaakt in Lijang.
    marian

  • 03 Maart 2008 - 08:10

    Gert:

    Je wordt wel lekker zelfstandig zo.
    Fijn dat je je er goed bij voelt.
    Je mag straks bij ons in de Bouwmaat ook wel Engelse les geven als je wil?
    Die spreken alleen plat Haags dus dat is misschien nog wel een grotere uitdaging!
    Tot gauw.

  • 03 Maart 2008 - 08:41

    Saima:

    Een verhaal en foto's, wat een verrassing! Leuk leuk leuk!
    Ik krijg er helemaal zin, had ik al, maar nu nog meer! jaaaaaaaaaaaaaaaa
    Het lesgeven bevalt dus wel, het zijn wel gigantische klassen. Maar je hebt een goede voorbereiding, dat komt helemaal goed! Nog veel succes de komende weken!

    dikke kus

  • 03 Maart 2008 - 15:24

    Jacqueline:

    Je wordt wel op allerlei manieren voor de leeuwen gegooid. Als je dan kijkt hoe je je daarin staande houdt... Mijn petje af.Goed hoor. Lieve groeten van Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruth

Hallo allemaal, Vanaf 6 januari zal ik 4 maanden in China verblijven. 3 maanden daarvan zal ik vrijwilligerswerk doen. Wat dat precies is, is nog niet helemaal duidelijk, maar een onderdeel is in elk geval ook lesgeven in het Engels. Na deze 3 maanden ga ik heel China ontdekken. Dit doe ik eerst 2 weken met Saima en ik sluit het af met Yuri. De Chinese muur, pandaberen, Hong Kong, Beijing, e.d., ik zal het allemaal zien en meemaken! En jullie kunnen mijn avonturen op deze site volgen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 22674

Voorgaande reizen:

06 Januari 2008 - 30 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: