Laatste dag in Dali - Reisverslag uit Peking, China van Ruth Knieper - WaarBenJij.nu Laatste dag in Dali - Reisverslag uit Peking, China van Ruth Knieper - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Dali

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruth

03 April 2008 | China, Peking

Zo, vandaag is mijn laatste dag in Dali! Morgenochtend vertrek ik om 9.10 in de ochtend met de bus naar Kunming. Ik heb geprobeerd daar een hostel te boeken, maar internet werkt niet bepaald mee. Morgen anders maar gewoon bepakt en bezakt op zoek gaan naar een slaapplaats... En anders maar op straat slapen! :O Nee hoor, dat gaat goed komen. Ik heb bewust een vroege bus genomen, zodat ik mooi op tijd ben in Kunming. Dan kan ik mooi een beetje rondbanjeren. :)
Spannend! Ik heb er zin in, maar vind het wel heel spannend! Vanavond neem ik Sarah en de moeder uit eten en dan geef ik ook de cadeautjes... Ben benieuwd! Daarna nog even bij Michelle langs om even wat boeken te dumpen en afscheid te nemen. Julia gaat me morgenochtend uitzwaaien. Dan zullen ook Sarah en de moeder er zijn. Dat wordt nog emotioneel, ik ken mezelf! Tot nooit meer! Zo raar, je leeft zo lang met die mensen en je weet dan dat je ze nooit meer weer ziet. Maargoed, dat weet je natuurlijk ook al voordat je begint aan zo'n avontuur.

Deze week ook al afscheid genomen van Jelle. Beetje een knullig afscheid, want moest mijn bus halen (rennend) dus dan is het doei en in de bus springen. Niet echt leuk. Maar ja, doe je niks aan. Hij gaat nu 2 weken naar een Kung fu tempel. 5 uur kung fu per dag! Dat doe ik hem niet na! Ik vond 2 uur al veel! :)
Summer en Ellen zie ik volgende week nog. Zij zijn nu ergens in de buurt van Kunming voor een 1 of ander project. Wij gaan dan volgende week samen naar The Stoneforest. Ben benieuwd! Maar in elk geval gezellig om dat samen te doen!

Vorige week afscheid genomen van de school. Zoals ik had gezegd is Summer de laatste dag met me mee gegaan op donderdag. Was gezellig en heb nog leuke foto's gemaakt. Daarna zijn we samen uitgenodigd voor een diner met de docenten en daar kwamen ook nog wat regeringsleute (van cultuur ofzo). De Engelse docenten kwamen allemaal niet opdagen, dus dat was best jammer. Maar heb lol gehad met Summer. Want mensen kwamen om de haverklap naar me toe om te toasten op mij en Summer vertaalde het elke keer. Maar sommige dingen verstond ik wel. Echt serieus, om de haverklap werd piao liang gezegd (beautiful) over mij. Gevlijd voel ik me er niet door, want ze zeggen dat tegen iedere blanke! Maar goed, vriendelijk geglimlacht. Wilde af en toe ook iets zeggen (bijvoorbeeld als ze zichzelf voorstelden), zoals mijn naam, maar blijkbaar is dat niet de bedoeling. Het ging er alleen om dat zij iets zeiden! Oke, prima, jullie je zin! :) En omdat Summer voor hun alleen maar de vertaler was, toasten ze alleen maar even met haar omdat het moest. Dus zij kreeg geen speech ofzo! Best sneu eigenlijk, ze werd nogal als aanhangsel gezien. Maar we konden er samen om lachen! Wat trouwens ook grappig was, was dat wij zo ongeveer de enigen waren die aan het eten waren! De rest (zo'n 30 mensen) liep allemaal rond om te toasten, businesstalk (want dat was het eigenlijk voornamelijk) en af en toe aten ze wat! Haha! Maar ik had niet de behoefte om rond te gaan lopen om gezellig met mensen te gaan kletsen. Ik was mooi met Summer aan het kletsen. Een docent vroeg mij ook hoe oud ik was (in het Chinees, dus Summer vertaalde) en ik antwoorde in Chinees. Dat was voor hem een sein om een heel verhaal in Chinees aan me te vertellen! Dus wanhopig keek ik Summer aan die die beste man maar vertelde dat ik geen Chinees verstond. Onze conversatie eindigde -hoe verrassend- met een vriendelijke glimlach naar elkaar. :)
Het was een zeer fascinerende maaltijd, ik bedoel dat hele sfeertje en zo! Erg leuk om meegemaakt te hebben!

De dag ervoor werd ik trouwens van school naar huis gebracht door de directeur. Hij kan niet echt Engels. Ik kwam hem op het schoolplein tegen en toen zei hij Xiaguan tegen me. Nou, daar woon ik, dus ik vertelde hem dat ik met de bus ging (ik weet het Chinese woord voor bus, aan zinnen doe ik niet, ik gebruik alleen losse woorden :) ). Maar uit wat hij zei maakte ik op dat hij mij naar huis wilde brengen. Dus vertwijfeld liep ik achter hem aan en toen gebaarde hij mij dat ik in zijn auto moest stappen (ik weet het, wat is me altijd geleerd, nooit bij vreemde mannen in de auto stappen, maar ja...). Dat heb ik dus maar gedaan. Daarna kwam er nog een andere docent bij ons in de auto. Hij vertelde me dat ik piao liang was. Hij vertaalde het ook nog in het Engels voor me (beautiful). En dat was zo ongeveer ons gesprek. Toen hij die andere docent had afgezet toen vroeg hij mij uit eten (in het Chinees). Maar toen ik heb ik hem toch maar vriendelijk bedankt. Ik heb hem toen mijn adres (die heb ik standaard bij me) onder z'n neus gedrukt en hij begreep de hint. Ik zag het al zo voor me, dineren met hem. Hij spreekt 2 woorden Engels (beautiful en diner), dus dat wordt een boeiende conversatie! En daarbij, ik moet dan ook nog gaan uitleggen wat voor een eisen ik stel aan eten (geen vlees, geen vis, niet te pittig, etc.), dus dat leek me niet zo'n goed idee. Daarbij, ik had geen zin om mij een avond lang dood te vervelen, want zulk soort etentjes heb ik al genoeg gehad hier in China! ;)

Een ander etentje dat zeker wel leuk was, was mijn farewelldiner. Het was een etentje voor Jelle en mij samen. Genodigden waren wij 2, Ellen, Xiao Bing (kung fu leraar), Julia, Michelle, Summer en Angelina. Ook de Chinese vader van Ellen was er (spreekt goed Engels), want Ellen was ziek en hij had haar er naartoe gebracht (en dan is het logisch dat je ook mee-eet, terwijl je de mensen voor wie het etentje is niet kent). Ik heb iedereen cadeautjes gegeven en ik heb ook leuke cadeautjes gekregen. Veel foto's gemaakt van iedereen, dus dat is leuk. En het was erg gezellig, niet somber ofzo.

Dinsdag ook nog uit eten geweest (ik doe niet anders lijkt het wel) met Jelle en Ellen. Het was Jelle's laatste avond en Ellen zou de volgende dag met Summer naar Kunming gaan. Was ook gezellig, maar het was een beetje ongemakkelijk, omdat er nogal wat miscommunicatie was met de Chinese familie (de hostelfamilie, want hij woont in een hostel) van Jelle over het eten. Hij wilde dat zij er bij gingen zitten, maar dat begrepen ze niet helemaal, dus dat was nogal vaag en ongemakkelijk. Maar het was gezellig (uiteindelijk gewoon met z'n 3en gegeten).

Zaterdag ook nog les gegeven op de school van Mr. Zhong. Een beetje les gegeven, maar vooral ook veel galgje gedaan. Vonden ze erg leuk en daarbij leren ze Engelse woorden, dus het is ook nog een beetje educatief! :) Aan het eind van de les heb ik de kids (waren er 6) cadeautjes uit laten zoeken, want had nog allemaal kindercadeautjes (zoals ballonnen, bellenblaas, e.d.) en die ga ik natuurlijk niet weer mee naar Nederland nemen! De overige cadeautjes heb ik ook weggegeven aan allemaal mensen. Beter mensen er blij mee maken dan weggooien lijkt me zo.

Ik spring enorm van de hak op de tak merk ik en mijn verhaal verloopt niet echt chronologisch, maar ja, dat is dan ook kenmerkend voor mij! ;)

Vrijdagavond eerst English Corner gehad en daarna met Ellen, Jelle, Summer en Michelle badminton gespeeld. Was echt vet leuk! Wel dagen erna spierpijn! Man, ik ben echt niks gewend! ;) Maandagavond ook nog badminton gespeeld met dezelfde leute. Ja, ik ben actief! ;)

Michelle heeft trouwens voor mij een hotel geregeld in Shanghai, dus dat is heel lief en handig van haar. Kom namelijk de 9e daar om 11 uur 's avonds aan, dus om dan nog een hotel te moeten zoeken is niet zo heel geweldig. Daarbij land ik net op het vliegveld die 45 minuten van de stad af ligt (Shanghai heeft 2 vliegvelden), dus dan moet je eerst met een taxi en zo. Nu heb ik een hotel die (als het goed is) op het vliegveld zelf is! Zou mooi zijn! :)

O, das waar ook! Ben deze week ook nog 2 keer naar de Chinese WALMART geweest! Ja, de beroemde winkel uit Amerika! 27 maart is hij geopend en mensen gaan er massaal naartoe met de hele familie! Dus hoe verrassend, mijn Chinese familie heeft mij daar ook mee naartoe genomen! :) leuk om te zien! Erg groot! Maar het is daar zo druk!
Wat wel heel leuk is, is dat de richtingbordjes en zo ook in het Engels zijn! Dus toen ik daar cadeautjes ging halen voor mijn farewelldiner wist ik tenminste welke richting ik op moest! Het is heel bijzonder hoeveel mensen daar wel niet aan het werk zijn! Sowieso is dat in alle winkels het geval. Je wordt gecoacht bij de roltrap door 4 mensen. Dus 4 mensen bij de roltrap naar boven en 4 mensen voor bij de roltrap naar beneden! Daarbij zijn er 4 mensen die je gedag zeggen bij de uitgang (jonge mensen zoals ik die dat de hele dag moeten doen) en 8 mensen die je welkom heten! Fascinerend, dat kan ik alleen maar zeggen! Maargoed, in China is dan ook nauwelijks werkeloosheid, dus dat is in principe goed.

Nu is het tijd om mijn verhaal af te sluiten. En daarbij ook mijn tijd in Dali! Mijn 'vrijwilligerswerk' zit er op. Heb niet heel hard hoeven werken, maar wel een hele mooie tijd gehad, veel leuke mensen ontmoet en het was zeer interessant om de Chinese cultuur te leren kennen. Nu is het tijd om de toerist uit te gaan hangen en rond te gaan reizen door heel China (iets waar de meeste Chinezen de kans niet voor hebben of het gewoon niet doen). Als het mogelijk is houd ik jullie gewoon nog netjes elke week op de hoogte, maar aan beloftes doe ik niet.

Vaarwel Chinese familie, vaarwel Dali, Xiaguan en al je inwoners! Ik zal jullie missen! Voor de Nederlandse thuisblijvers betekent deze nieuwe fase in mijn reis dat ik alweer bijna terug ben! Nog 26 nachtjes slapen!

Shanghai, Guilin, Beijing, Xi'an, Chengdu, Kunming, Hong Kong, here I (en Saima en Yuri) come!!!

Ps. Nu met jullie zomertijd is het tijdverschil nu 6 uur! :)

Dikke kus en tot snel!!

  • 03 April 2008 - 09:13

    Sanne:

    Hey piao liang..
    Jeeeej je komt al weer bijna terug!!!
    (best verhaal trouwens, maar je maakt ook zoveel mee..)
    Heel veel succes met afscheid nemen!! Bewaar wat tranen voor als je je mannetje weer ziet!
    En in mijn mail hoor/lees je de rest.
    Dikke Kus
    Sanne

  • 03 April 2008 - 09:29

    Lotte M:

    Hee Ruthje,

    Wat leuk dat je zoveel complimentjes krijgt van iedereen daar!
    Dat je piao liang bent, wist ik natuurlijk al lang!
    Veel leuke dingen beleefd deze week of niet? Het enthousiasme is er vanaf te lezen hoor haha!
    Inderdaad nog 25 nachtjes slapen en dan is onze dare devil weer op Nederlandse bodem! Heb er zin in.
    Heel veel plezier alvast de komende weken met het verkennen van de rest van China en tot over 25 nachtjes!
    Ik hoop dat je ons nog een beetje op de hoogte kunt houden.

    Dikke kus Lot

  • 03 April 2008 - 10:24

    Mirte:

    Ja wat een enthousiasme weer! Leuk dat je een mooie tijd in Dali e.o. hebt gehad! Heel veel plezier de komende tijd met de toerist uithangen en geld uitgeven waarschijnlijk!
    x

  • 03 April 2008 - 11:24

    Tina Somberg:

    Hoi Ruth,
    Wat weer een avonturen! Lotte heeft best wel gelijk om je een daredevil te noemen.
    Heel veel plezier de komende weken!
    groetjes
    tina

  • 03 April 2008 - 13:01

    Marian:

    hi Ruth,

    wat spannend om elke keer afscheid te moeten nemen. Niet het leukste dat er is lijkt me. Vooral het afscheid van het gastgezin lijkt me lastig omdat je daar toch een aantal maanden heel intensief mee bent opgetrokken. Sterkte in ieder geval.
    Wel leuk dat je nog allerlei mooie vooruitzichten hebt. Dat maakt het afscheid misschien iets minder moeilijk. Ik hoop ook dat de komende weken nog regelmatig op de site kunt schrijven, zodat we toch een beetje op de hoogte blijven.
    Goeie reis en wees voorzichtig in de nieuwe grote stad.

    Dikke kus van mij

  • 03 April 2008 - 14:22

    Vader Piao Liang:

    Hoi Ruth

    Klinkt allemaal goed de avonturen van de laatste dagen en zonder vervelend gedoe. Maar goed is bijna niet bij te benen want je bent alweer op weg naar een volgende ervaring: Alleen in Kunming. Here she comes!
    Veel plezier daar, maar doe voorzichtig

    padre piao liang

  • 06 April 2008 - 16:10

    Lotte KNIEPER!:

    Haai zus!
    Wij verwachten jou nu natuurlijk wel 30 april naast ons in Almelo!!
    Je bent toch geen mietjuh?!?!?!?! ;)
    Bijna kan je ons weer zien! Vooral mij! Fijn hè?! Nou, ik kan ook niet wachten om jou weer te zien hoor! We mogen alleen niet bij Rick in de auto zingen! Flauw hè?!
    Mirte zit nu naast mij en mama heeft aangebrande burito's gemaakt!! mmmmmmmmmmmmmm
    En we hebben bonbons gegeten!! Where were you?!
    Tot schnell!!! kus oe zus

  • 06 April 2008 - 16:14

    Ettol Repeink:

    ki ag sella ni dleeblegeips nevjirhcs! kuel hcot?!
    nad tkjil teh ten fo ki koo seenihc nak!
    ho ho ho, ej taag leevoz negnid neod sla ej ej dleevrev! uon, ki ag nete! tot lens eveil htur!! gaahad! suk eo suz

  • 08 April 2008 - 09:41

    Wilma:

    Hoi Ruth,
    Leuke verhalen. je kan wel een boek gaan schrijven over je belevenissen. Heel veel plezier als toerist en lekker genieten. We zien je aan het eind van de maand.
    Groetjes Wilma

  • 11 April 2008 - 09:08

    Bibi:

    Hey Ruth,

    Deze nieuwe fase in je reis houdt in dat ik mijn bazinnetje kwijt ben voor 2 weken (en ik alleen zit opgescheept met Thomas).

    Desalniettemin wil ik jullie veel plezier wensen de komende weken! Pas goed op elkaar.

    Groetjes Bibi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruth

Hallo allemaal, Vanaf 6 januari zal ik 4 maanden in China verblijven. 3 maanden daarvan zal ik vrijwilligerswerk doen. Wat dat precies is, is nog niet helemaal duidelijk, maar een onderdeel is in elk geval ook lesgeven in het Engels. Na deze 3 maanden ga ik heel China ontdekken. Dit doe ik eerst 2 weken met Saima en ik sluit het af met Yuri. De Chinese muur, pandaberen, Hong Kong, Beijing, e.d., ik zal het allemaal zien en meemaken! En jullie kunnen mijn avonturen op deze site volgen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 22670

Voorgaande reizen:

06 Januari 2008 - 30 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: