weer een week China! - Reisverslag uit Peking, China van Ruth Knieper - WaarBenJij.nu weer een week China! - Reisverslag uit Peking, China van Ruth Knieper - WaarBenJij.nu

weer een week China!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruth

15 Maart 2008 | China, Peking

Hallo allemaal! Ruim een week later een bericht van mij! Om een weblog te schrijven heb je en een computer nodig en internet en tijd! Die combinatie is helaas niet altijd te maken, dus vandaar dat het even heeft geduurd!

Weer veel meegemaakt. Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de ideeen voor English Corner en andere lesideeen! Heel erg bedankt! Maak er zeker gebruik van!
Afgelopen vrijdag English Corner gehost, en warempel, het ging goed! We hebben gewoon een uur gepraat over het onderwerp HUWELIJK. Ik had diverse vragen gemaakt en de antwoorden (en discussies die daarop volgden) waren uitgebreid genoeg om een uur mee vol te krijgen. Dus dat is leuk. Nu zie ik ook niet meer zo op tegen de volgende keer. Ik heb ook alweer onderwerpen (en vragen/stellingen) bedacht, dus dat moet goedkomen.

Vorige week zaterdag was het internationale vrouwendag (zoals iedereen waarschijnlijk wel weet) en dat heb ik voor het eerst in mijn leven gevierd. Toch leuk om dat dan in China te doen! Het is hier een feestdag, dus heel veel mensen zijn vrij en komen bij elkaar. Ze gaan dan spelletjes doen en natuurlijk eten. 's Avonds was ik uitgenodigd door Mr. Zhong om samen met de Chinese ladies (Julia, Ide (zoiets geloof ik), Summer, Michelle) en Jelle, Ellen en Mr. Zhong te eten in een restaurant. Was erg gezellig! Zelfs ook bier gedronken. Smaakt hier anders dan in Nederland, want in Nederland vind ik het vies en hier is het wel oke (lees: niet te vies). Het liefst was ik daarna (na het eten) gewoon gezellig gaan stappen, maar daar doen ze hier in Dali niet aan. Dus om half 10 's avonds zat ik in mijn eentje thuis (de familie was nog op pad)... :-( Lastig als je ook afhankelijk bent van het openbaar vervoer, want de laatste bus gaat om 8.30 p.m.!! Heb deze avond trouwens voor het eerst Mahjong gespeeld. Best moeilijk spel. Heb er vaak naar gekeken en snapte er geen snars van. En als mensen het je dan in Chinees uitleggen wordt het er natuurlijk ook niet beter op. Maar ditmaal in Engels en dan is het allemaal wat makkelijker te volgen! Maar moet nog een hoop oefenen!

Wat trouwens net gebeurde bij het eten (en ik denk dat het wel vaker gebeurd), was dat de moeder mij iets probeerde te vragen. Dat lukte natuurlijk niet, dus ik vroeg Sarah om vertaling. Als antwoord kreeg ik: No, I don't want to ask the question, I don't like the question of my mother.
Dan word ik natuurlijk alleen nog maar meer nieuwsgieriger! Maar ze heeft niks los gelaten en de moeder had haar pogingen ook al snel opgegeven. Frustrerend!
Een ander ding wat me is opgevallen tijdens de maaltijden: Soms maak ik een grapje naar Sarah toe, dus dan lachen we samen (ja, ik maak soms leuke grapjes :-P) en dan lacht de moeder mee. Op zich vind ik dat natuurlijk geen probleem, maar als je bekijkt dat ze er geen snars van verstaat is het eigenlijk best schaapachtig dat ze meelacht! En dat was aan het begin ook mijn tactiek: meelachen wanneer je in gezelschap zit van (Chinese) mensen. Maar het staat echt stom als je weet dat diegene je niet verstaat! Dus die tactiek heb ik dan ook al snel overboord gegooid!! :-)

Goed, dan nog weer even wat minder nieuws. Ben afgelopen weer flink ziek geweest! Ik dacht dus vorige week dat mijn voedselvergiftiging wel over was, maar niet dus. Vanaf vrijdag was mijn lust om te eten volledig weg. Ik had zelfs een hekel aan eten! IK!! Was ook vreselijk snel vol (na 3 happen ofzo), dus kreeg niet veel binnen. Ik kon het gewoon niet naar binnen krijgen! Zaterdagavond tijdens het diner lukte het nog redelijk (waarschijnlijk omdat ik die hele dag alleen nog maar een klein kommetje rijst had gehad), maar daarna echt niet. En het probleem was ook dat ik mijn eten weer niet binnen kon houden vanaf zondag! Ben trouwens maandagavond ook nog met Jelle uit eten geweest (ziek of niet ziek, ik ga gewoon uit eten! :-) ) en dat was de enige avond (en maaltijd) dat ik honger had! Maar had echt te weinig voedsel in mijn lichaam, dus dat moet dan ook wel. Toen heb ik heb wel goed gegeten. Maar nog steeds ging al het eten linea recta eruit. Die nacht nauwelijks geslapen. En de volgende ochtend was ik zo ziek en zwak. Ik was namelijk continu volgestopt met allerlei medicijnen en ik was zo ziek van eten dat ik er alleen al misselijk van werd als ik er alleen maar aan dacht! En ik stond op het punt flauw te vallen omdat ik volledig leeg was. Ik kon niks binnenkrijgen en houden. Dus toen ben ik nogmaals naar het ziekenhuis gegaan! Ik had gedacht dat ik aan het infuus zou moeten, maar (gelukkig) niet. Ik kreeg nog weer (meer) medicijnen. Maar Summer en de moeder hebben me wel vast moeten houden tijdens het lopen. Op dat moment wilde ik zo graag weer in Nederland zijn! Ik had het zo gehad met China (het is heel frustrerend als je niet zelf met de dokter kunt praten)! Heel erg heimwee dus. Ik baalde er vreselijk van dat ik zoveel kwaaltjes heb. Zo ongeveer elke dag wat. Maar goed, ook natuurlijk de nodige contacten gehad met het thuisfront en toen mama vroeg of ze naar me toe moest komen, maar dat vond ik toch niet nodig. Ik zou er wel doorheen komen!
En de dag erna (woensdag) voelde ik me stukken beter en ik had honger (sorry, trek)!! Ik was zo blij! Gulzig heb ik de noodles naar binnen gewerkt! En sinds woensdagochtend heb ik het eten binnengehouden en heb ik weer trek aan eten! :-) Ik eet elke dag weer wat meer, dus dat is goed. Maar de moeder wil me nu vetmesten omdat ik toch wel ben afgevallen! Das niet helemaal de bedoeling natuurlijk! Mij maak je niet blij door er extra olie overheen te doen...
Deze hele week geen lesgegeven, gewoon een beetje energie opgebouwd en uitgeziekt. English Corner heeft Jelle gehost, dus daar had ik ook geen zorgen over. :-) Relaxte week dus eigenlijk wel!

Summer, Michelle, Ellen, Jelle en ik gaan morgen berg beklimmen. Nu kun je je afvragen: Goh Ruth, is dat verstandig met jouw conditie en jouw gezondheid (nog niet de helft van mijn klachten beschrijf ik op mijn site)? Ik heb diezelfde vraag aan mezelf gesteld (de Chinezen trouwens ook aan mij), maar ik ben iemand die liever zwaar uitgeput of halfdood van de berg afrolt (ben je mooi snel beneden :-P), dan dat ik zo'n gezellig uitstapje mis! :-) Dus we gaan er maar gewoon voor! Morgen (zondag) om 8.30 verzamelen. De foreigners waren voor een tijd vanaf 11 uur, maar de Chinezen wilden perse vroeg. Beetje jammer. Goed, ik heb het maar weer een andere keer over hun neurotische trekjes, mijn verhaal is denk ik nu wel lang genoeg!! Dus leute, ik sluit nu af, en dan hoor je later wel hoe het gegaan is. Ik geef toe, heb er niet heel veel vertrouwen in (in het bergbeklimmen), want heb net een uur gelopen (boodschappen voor morgen gedaan) en was behoorlijk kapot... Om jullie gerust te stellen: ik zal stoppen wanneer ik niet meer kan. Veiligheid voorop!! Of jullie moeten maar gewoon hopen dat het morgen hier gaat regenen, want dan gaat het niet door!!

Tot later!!

  • 15 Maart 2008 - 17:20

    Marian:

    hoi Ruth,

    ondanks alle problemen toch een leuk verhaal. Ik hoop dat je het redt met bergbeklimmen en dat je inderdaad op tijd stopt wanneer het niet meer gaat. En blijf verstandig met eten en drinken, want je bent toch wel een heel gevoelig typje. Het zou zo mooi zijn als je de resterende tijd in China geen klachten hebt en alleen maar bezig hoeft te zijn met leuke dingen.
    Horen jullie daar trouwens ook nog iets over de kwestie Tibet? In de hoofdstad Lhasa waren/zijn demonstraties en de chinezen hebben daar geprobeerd orde op zaken te stellen, en dan niet op een zachtzinnige manier.
    Ik ga er vanuit dat je daar niets van merkt in Dali maar ben er wel nieuwsgierig naar.
    Veel plezier morgen. Ik heb even gekeken naar de weersverwachting voor morgen in Dali en die is goed, dus het ziet er naar uit dat je vroeg je bed uit moet.
    Veel plezier en liefs van mij.
    X

  • 15 Maart 2008 - 18:01

    Myrna:

    Hey Ruth!

    Wat een gedoe allemaal joh... Pas goed op jezelf! snap wel dat je wel mee wil met bergbeklimmen, das te gek! maar luister goed naar je lichaam en dan komt het wel allemaal wel goed! Heel erg veel plezier nog zo ver weg!
    Liefs

  • 16 Maart 2008 - 10:52

    Sanne:

    Hey ruthie

    Dus nu zit jij, (terwijl ik lekker in bed zit te genieten van je verhalen)boven op een berg (op weg naar de top!)
    Jammer dat je je niet goed voelt, dat is al vervelend als je gewoon lekker thuis bent, laat staan in een land waar je de helft niet kan verstaan.
    Wel fijn dat je nu een groepje hebt gevonden om leuke dingen mee te doen (samen voedselvergiftiging oplopen, lesgeven, berg beklimmen haha)

    Hier gaat het allemaal prima, ik ben druk op stage en met werk.
    Hoe lang ben je nog precies weg??
    dikke kus! en voorzichtig daar boven op de berg!
    Sanne

  • 16 Maart 2008 - 13:11

    Lotte Schwester:

    Jemig!! Wat jij er allemaal wel niet voor over hebt om de dunste van ons drie te blijven!!!!

  • 16 Maart 2008 - 13:16

    Lotte Soeur:

    Hai alweer!
    Had ik je zo'n ontzettende mega hint gegeven in een reactie op je vorige tekst,doe je er helemaal niks mee!!!!
    Wat moet ik dan toch nu? Iets met een berg... denk, denk, denk.....
    euhm.....
    Nou, dan moet het maar zo...
    'Climbing up on Sollsburry Hill...'Hahaha!
    Nou, doe rustig aan, moedig vooral de anderen hard aan, zodat het niet opvalt dat jij loopt te ploeteren!!! ;)
    En vrolijk Palm Pasen!!! Kus oe zus!!
    Oja trouwens, zou je voor mij nog een foto van jezelf willen maken (met jezelf mooi midden in beeld, heerlijk toeristisch) met op de achtergrond iets typisch chinees. Dat je echt kan zien dat die foto in China is gemaakt?!
    En die dan naar mij sturen? Mag ook pas sturen als je weer in NL bent hoor, kijk maar...
    Dahaaag zusje lief! Je hebt nog steeds een gedeelde 1e plaats in de liefste zusje top 10!!!
    Kus oe zus

  • 16 Maart 2008 - 13:22

    Lotte M:

    Hee Ruthje,

    Ik ben blij dat je je eten weer binnen kunt houden..
    Ik weet hoe het is om alles er keer op keer weer uit te kotsen en dat is geen aangename bezigheid!
    Luister maar goed naar je moeder, want het lijkt me inderdaad wel verstandig dat je goed let op wat je eet.
    Je weet zelf neem ik aan wel wat je niet en wel kunt hebben, maar houd je daar ook aan. Het zou echt zo zonde zijn dat je de rest van je verblijf nog zo ziek ben iedere keer. Maar goed, dat weet je zelf natuurlijk ook wel..! (juffrouw geef mij wijze raad)
    En Saim en Yuri zijn veel van plan volgens mij, dus dan moet je wel in goede lichamelijk staat zijn hihi!
    Het is trouwens inderdaad erg schaapachtig als iemand iedere keer lacht terwijl hij het niet begrijpt.
    En dan vooral denken dat niemand dat doorheeft is nog erger haha!
    Nou Ruthje, ik ben benieuwd hoe het bergbeklimmen was en hoop dat je weer heelduids hebt overleefd!
    Veel plezier!

    XXX Lot

  • 16 Maart 2008 - 14:33

    Fred:

    Als het bij jou hetzelfde weer is als hier in dit natte, winderige landje dan heb je Solsbury Hill lekker links laten liggen en ben je meteen naar de eerste de beste gaarkeuken gelopen om aan te sterken, want soms is niet te veel eten wel goed, maar helemaal niet eten is HEEL SLECHT. Ook al is het fijn voor de zgn. slanke lijn (maar da's ook zo relatief).
    Mocht je wel de bult zijn opgegaan, waai er dan niet af.
    Nog heel plezier en zorg goed voor jezelf.

    groeten,

    Fred

    I could see the city lights, wind was blowin' time stood still, eagle flew out of the night.

  • 16 Maart 2008 - 18:25

    Jose:

    my heart going boem boem boem
    nou ruth hoop dat je de top haalt dan heb je weer een prestatie geleverd!!!!!
    heel veel plezier. dikke knuffel jose

  • 17 Maart 2008 - 10:36

    Jacqueline:

    Lieve knokker,
    Wat heb ik een bewondering voor je.

    Liefs van Jacqueline

  • 17 Maart 2008 - 14:08

    Mirte:

    Zo, anders gaat het heel tijd slecht met je zeg! Echt vervelend! Hoop dat het nu wel beter met je gaat en misschien is de berg wel net zo hoog als de hoogste 'berg' in Nld! dan ben je snel weer beneden! Ondertussen ben ik hier in een nat een koud zuid-afrika. Het regent hier al 5 dagen en de komende vijf dagen blijft het regenen! Daar gaat mijn kreeftoutfit! Maar heel veel succes en sterk vooral aan, maar idd niet te vet eten anders ben je het weer zo kwijt!
    xxx

  • 18 Maart 2008 - 10:15

    Yuri:

    Ben nog steeds blij dat je gastgezin je zo goed opvangt.
    Bent benieuwd hoe je bergbeklimmen is gegaan :) Jij kan straks de chinese muur nog volledig uit lopen :)

  • 18 Maart 2008 - 10:43

    Lotte Zus:

    Kijk, das family!! Allemaal gezellig gedeeltes van het liedje typen in hun bericht!!!!
    Zo vloeiend hoe dat allemaal verloopt! Alsof het afgesproken is! (wat uiteraard absoluut niet het geval is!!)
    Erwtje(Ruth), jij bent alweer bijna thuis! En dan heb ik heeeeeeeeeeeel veel kleren voor je!!!!
    Dus eet nog maar even wat minder, zodat je straks in ieder geval mijn kleren net past... Zou toch zonde zijn als zoals aaaaaltijd alles jou te klein zou zijn!!
    hahahahahaaa!!!
    Touché!!!
    Mocht wel toch?!
    Dank voor uw mail ook nog!
    Kus van mij voor jou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruth

Hallo allemaal, Vanaf 6 januari zal ik 4 maanden in China verblijven. 3 maanden daarvan zal ik vrijwilligerswerk doen. Wat dat precies is, is nog niet helemaal duidelijk, maar een onderdeel is in elk geval ook lesgeven in het Engels. Na deze 3 maanden ga ik heel China ontdekken. Dit doe ik eerst 2 weken met Saima en ik sluit het af met Yuri. De Chinese muur, pandaberen, Hong Kong, Beijing, e.d., ik zal het allemaal zien en meemaken! En jullie kunnen mijn avonturen op deze site volgen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 22667

Voorgaande reizen:

06 Januari 2008 - 30 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: